• Startdatum:
  • 12 september 2025
  • Cursusduur:
  • 1 dag
  • Werkzaam als:
  • AIOS, Huisarts, Medisch specialist, Physician assistant, Specialist Ouderengeneeskunde, Verpleegkundig specialist

Accreditaties

  • ABAN:
  • 6
  • NAPA:
  • 6
  • VSR:
  • 6

Diagnosticeren is dagelijkse kost in de zorg. Diagnoses zijn voorál nodig als gemeenschappelijke taal tussen hulpverleners, maar goede zorg gaat verder dan diagnoses. Dat is niet eenvoudig in een tijd waarin het maar weinig mensen, inclusief patiënten en zorgverleners,  lijkt te lukken om aan hun leed woorden te geven zonder diagnose en therapietaal te gebruiken. Wat is eigenlijk een diagnose? En wat doen diagnoses met de patiënt en de hulpverlener? De bijdragen tijdens dit symposium gaan in op - vaak niet gestelde - vragen rond het stellen van diagnosen, en ze zoeken aansluiting bij de beleefwereld van alle soorten van hulpverleners.


Dit symposium biedt een essentiële verdieping voor een professional die geconfronteerd wordt met strikte zorgkaders en die worstelt met (een gebrek aan) flexibiliteit in het systeem en medicalisering. Het symposium biedt zo stof tot nadenken voor hen die zoeken naar verbreding van hun inzicht in diagnostiek. We doen dit met verkenningen vanuit medisch ethisch, medisch filosofisch en medisch sociologische gezichtspunten.

Op deze dag hopen we te inspireren door plenaire sessies met een interactief karakter. Sprekers vullen elkaar aan, reageren op elkaar en zoeken het debat met het publiek en zo verdieping.   

 

Inhoud

Het symposium heeft een theoretische en praktische Insteek. Er zullen sprekers zijn die verschillende zijden van het debat vertegenwoordigen. Dat wil zeggen: er zal geput worden uit praktische overwegingen en uit theoretische kaders met een variërende perspectief zoals vanuit het naturalisme, reductionisme, en holisme en stromingen daartussen. Tijdens deze dag proberen de sprekers de deelnemers te verrijken door filosofische inzichten te plaatsen bij de dagelijkse werkelijkheid.

 

Leerdoelen

  • Bewustzijn creëren m.b.t. de consequenties van het aannemen van bepaalde perspectieven in de zorg, zoals vanuit een reductionistische visie op de zorg, waarbij mechanisch en wetmatig denken voorop staan, welke consequenties heeft voor de patiënt en voor het handelen van de hulpverlener alsook relevant is voor visies op de professionele verantwoordelijkheid van de dokter.

  • Verkennen van mogelijkheden van holistische zorg en de handvatten die dit biedt voor de patiënt en de zorgprofessional

  • Begrijpen van de spanningen tussen professionaliteit, expertise, vakmanschap, zorg, hulpverlenerschap, rollen en taken als hulpverlener, en mens

  • Bestuderen van de rol van onzekerheid in diagnostiseren en de morele consequenties voor de arts en patiënt 
     

Voorbereiding

Voor de voorbereiding van het onderdeel ‘dialooggesprek’ worden deelnemers gevraagd voorafgaand aan de scholing een persoonlijke situatieschets aan te leveren, in de context van het stellen van een diagnose waarin iets ‘schuurde’, of waarin er getwijfeld werd over het eigen handelen om het ‘goede’ te kunnen doen of zeggen. Na inschrijving worden hierover uitgebreidere instructies gedeeld.

 

Doelgroep

Alle zorgprofessionals die zich aangetrokken voelen tot het onderwerp zijn welkom.

 

Cursuscommissie

Deze cursus is samengesteld door:

  • Dr. P.C. (Pieter) Barnhoorn, huisarts, seksuoloog en docent, LUMC

  • Dr. M.M. (Marleen) Eijkholt, sr.opleider, afd. Ethiek & Recht, LUMC

 

Deze cursus is sponsorvrij.