drs. K. Dijkhuizen
Onderwijs geven is altijd leuk om te doen. Enthousiaste en bevlogen docenten hebben het mij voorgeleefd. Waar heb ik nou zelf veel aan gehad? Dat leef ik weer na als docent. Ik ben bijna klaar met mijn vervolgopleiding tot gynaecoloog en samen met een onderwijskundige geef ik training/onderwijs aan andere AIOSsen die coassistenten begeleiden. Ik zie een duidelijke meerwaarde van het beperkt houden en specificeren van leerdoelen. Dat is beheersbaar. Dan kun je ze ook halen.
Daarom tip ik de AIOSsen om ook hun feedback te richten op één competentie. Het is ook fijn dat je als co weet waar specifiek op gelet wordt. Een andere tip is om de coassisstent een gerichte observatieopdracht mee te geven: ‘kun je letten op mijn communicatie en hoe de patiënt daarop reageert?’ Zo’n observatieopdracht is vaak al een eye-opener. Ik hou ervan zulke hele praktische veranderingen aan te brengen die direct invloed hebben op dat wat je leert.
Een coassistent is de collega van de toekomst en daar investeer ik graag in. Vaak gaat het in de cursus over ongemotiveerde co’s. Soms heeft dat te maken met het managen van verwachtingen over en weer: tussen de AIOS en de co’s en soms met het geven van feedback. Tijdens de cursus spiegelen we elkaars gedrag, zoals je het als deelnemer ook weer met je co’s kunt doen. Er is veel gespreksstof onderling. De AIOSsen hebben veel aan elkaar. Ik creëer een open sfeer. Ik stel mezelf kwetsbaar en gelijkwaardig op. De cursus zit goed in elkaar en is erop ingericht om iedereen aan bod te laten komen. Het is altijd activerend. Aan het eind schrijven de deelnemers voor zichzelf een ansichtkaart met de belangrijkste inzichten van die dag. Die sturen wij als docenten dan later naar hen op. Ook ik leer elke keer weer wat nieuws. Na zo’n cursusdag ben ik moe, maar heel erg voldaan. Ik heb zoveel mogelijk gegeven.
Je wordt goed in je vak door onderwijs te geven